נמרוד ניר, פסיכולוג פוליטי מהאוניברסיטה העברית, התארח בתוכניתם של אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב־103fm ושיתף בממצאי מחקר חדש שערך, העוסק באמון הציבור כלפי כלי התקשורת והעיתונאים עצמם. המחקר
חושף תובנות מרתקות על האופן שבו הציבור הישראלי תופס את העיתונאים והמדיה, וכיצד
עמדות פוליטיות משפיעות על מידת האמון הניתן לכלי התקשורת ולפרשנים השונים.
העיתונאים חשובים יותר מכלי התקשורת
ניר מציין כי בשנים האחרונות חלה מגמה מעניינת בתפיסת הציבור: האמון אינו מוענק בהכרח לכלי התקשורת
עצמו, אלא לעיתונאים הפועלים במסגרתו. "היום העיתונאים נהיו יותר חשובים מכלי
התקשורת שבהם הם משדרים", אומר ניר. לדבריו, הציבור אינו מתייחס לערוץ החדשות
או לעיתון כאל גוף נייטרלי, אלא מסתכל על העיתונאים הבולטים ומגבש דעה על בסיס
עמדותיהם, סגנונם והאג'נדה שהם מייצגים.
ההבדלים בהערכת האמינות של עיתונאים מסוימים באים לידי ביטוי באופן ברור במיוחד כאשר בוחנים את
הדעות בקרב הציבור הימני והשמאלי. המחקר מצביע על כך שאותה דמות עיתונאית יכולה
להיחשב אמינה מאוד בקרב ציבור מסוים, אך להיתפס כחסרת אמינות בקרב קבוצה אחרת
לחלוטין.
הכול פוליטי – גם התקשורת
ניר סיפק דוגמה בולטת לכך: "כשמסתכלים רק בקרב אנשי ימין, אראל סג"ל נמצא במקום הרביעי
מבחינת אמון הציבור. אך כאשר מסתכלים בקרב אנשי שמאל, הוא פתאום בעשירייה
השנייה". לדבריו, הממצאים הללו ממחישים עד כמה הזירה התקשורתית הפכה לזירה
פוליטית לכל דבר ועניין. בעבר, הציבור ניסה להסתמך על כלי תקשורת כמקור מידע
אובייקטיבי, אך כיום תפיסות פוליטיות מעצבות באופן משמעותי את האמון כלפי עיתונאים
בודדים.
לאן זה מוביל?
הנתונים שמביא נמרוד ניר מצביעים על מגמה ברורה של פוליטיזציה הולכת וגוברת של התקשורת, תופעה שמובילה
לריחוק מסוים של הציבור מחלק מכלי התקשורת, הנתפסים כמי שמשדרים מתוך אג'נדה
פוליטית ברורה. השאלה שנותרה פתוחה היא כיצד ניתן לשקם את האמון בתקשורת, אם בכלל,
וכיצד ייראה עולם העיתונות בעידן שבו כל עיתונאי נתפס כ"מזוהה" עם צד
מסוים של המפה הפוליטית.
לשמיעת השיחה המלאה עם נמרוד ניר, ניתן להאזין לאייטם ברדיו 103fm.